
Giro d’Italia – Hajrá magyarok!
Az országúti kerékpározás újabb magyarországi mérföldkőhöz érkezett. A világ három legnagyobb versenye közül (Giro d’Italia, Tour de France, La Vuelta a Espana) a Giro idén hazánkból indult. Külön öröm, hogy idén immár három magyar versenyző is felbukkant a mezőnyben.
Indulás a győzelemért!
Az országúti kerékpározás újabb magyarországi mérföldkőhöz érkezett. A világ három legnagyobb versenye közül (Giro d’Italia, Tour de France, La Vuelta a Espana) a Giro idén hazánkból indult. A covid miatt elhalasztott eredeti dátum helyett (2020), idén már valóban Magyarországon rendezték a nagy rajtot (Grande Partenza), és ezután még két napig maradt nálunk a mezőny.
Az első, pénteki napon a Budapest-Visegrád útvonal 195 km-ét teljesítették a versenyzők, majd szombaton következett a közel 10 km hosszú budapesti időfutam, mely különlegességét adta, hogy a Hősök teréről indulva az Andrássy úton hosszú sorfalban álló nézők fantasztikus hangulatot csinálva buzdíthatták a versenyzőket. Az utolsó szakasz pedig egyfajta országimázs filmnek is beillett, az utolsó magyar szakaszon versenyzők a gyönyörű Balatonfüreden futottak be.
Külön öröm, hogy idén immár három magyar versenyző is felbukkant a mezőnyben. A tavalyi Girón rózsaszín trikót büszkén viselő Valter Attila (Groupama–FDJ), a Wanty színeiben versenyző Peák Barnabás, és a pár éve visszavonult spanyol szupersztár Alberto Contador csapatában versenyző Fetter Erik egyaránt fantasztikus teljesítményt nyújtva kerültek csapataik Grand Tour összeállításába.
Visszapillantó
Talán kevesen tudják, de a második legrangosabb háromhetes kerékpáros körverseny több, mint 100 éves múltra tekint vissza. A történelem első Girója 1909. májusában került megrendezésre. Az olaszországi Milánó városából induló mezőny részét 127 versenyző képezte, akik közül voltak, akik csapatban, és voltak olyanok is, akik egyéniben vágtak neki a közel 3000 km-es távnak.
Manapság már elképzelhetetlen lenne, hogy egy versenyző egyedül vágjon neki a három héten át tartó küzdelemnek. Egyrészt a technológia fejlődésének köszönhetően a mai kerékpárok finomhangolása valóban felkészült és állandóan rendelkezésre álló szerelőgárdát kíván, másrészt az étkezést, a szállást és a transzfert is a csapatvezetők oldják meg, így a versenyzők tényleg csak a küzdelemre koncentrálhatnak.
Alapvetően a Forma-1-hez kísértetiesen hasonlító olajozott gépezetet kell ide is elképzelni. Első pillantásra talán fel sem tűnik az embernek mitől is ennyire izgalmasak ezek a versenyek, és miért alakult ki ekkora szurkolótábor a versenyzők körül (a Giro közvetítéseket általában körülbelül 800 millió(!) ember követi világszerte).
Mikor azonban kicsit jobban a felszín alá nézünk, láthatjuk mekkora akaraterő, mennyi kihívás, küzdelem és kemény munka ára, hogy ilyen szintre tudjanak lépni az indulók. Nem hiába széles körben elismert, hogy az országúti kerékpárosok a világ egyik legkeményebb sportját űzik. Számtalan alkalommal lehet látni a közvetítések alatt, mekkora fájdalommal, bukásokkal, zúzódásokkal, elképesztően szélsőséges időjárási körülmények között versenyeznek a sportolók. Itt nincs műesés, nincs nyávogás, nincs szünet, és csere sem. Aki egyszer kiszáll, az többet nem ülhet vissza és elúszott a kemény munkával átitatott felkészülés.
![]()
Országimázs és szupersztárok a mezőnyben
Természetesen egy ennyire elismert és követett sportágból a kiemelkedő versenyzők, és az igazi sztárok, a vicces és olykor meghökkentő történetek sem hiányozhatnak. Jelenleg kisebb fajta korszakváltáson esik át a sportág. Az elmúlt 10 év legmeghatározóbb alakjai közül többen is nemrég vonultak vissza, vagy épp ez az év lesz az utolsó versenyzőként töltött évük. Gondoljunk csak Ivan Bassóra és Alberto Contadorra (akik immár tulajdonosként felügyelik saját csapatukat és versenyzőiket), akik pár éve akasztották falra a szöges cipőt.
Az elmúlt hét legnagyobb szenzáció pedig, hogy nem csak Alejandro Valverde, de a messiani születési (mindhárom körversenyen diadalmaskodni tudó) Vincenzo Nibali is bejelentette visszavonulását. Mindnyájuk nevéhez fűződnek elképesztő történetek, meredek lejtmenetek, és emberfeletti küzdelmek a világ legmeredekebb emelkedőink az Etnától egészen a francia Alpokig.
A háromhetesek során azonban nem csak az egyes versenyzőknek szereznek követőknek. Egy-egy versenyre konkrét országimázs filmként is lehet tekinteni. Három héten át követhetjük az indulókat a legszebb európai országokon át. Az idei Giro magyar szakaszai után például Szicíliában töltött három napot, ahol a legnagyobb sportközvetítésekkel foglalkozó TV csatornán végig nézhettük Noto, Catalia és Messina gyönyörű városait, találkoztunk az Etna lebilincselő látképével, és vethettünk egy-egy pillantást a legendás szicíliai strandokra is. Ugyan kinek ne támadt volna kedve ide foglalni a következő nyaralást?
A turistacsalogatásnak azonban számszerűsíthető ára is van. A háromhetesek közül az olasz és francia versenyen is bevett hagyománya van a külföldi rajtnak. Tour de France indult már például Belgiumból is, a Giro pedig pár éve Izraelben kezdődött. Ez akár 5-10 millió eurós költséget is jelenthet az adott országnak, melynek egy része a szervezőkhöz kerül, egy része pedig a verseny biztonságát, és a logisztikai megvalósítást hivatott segíteni.
A külföldi rajt mellett minden egyes szakasz rajt,- és célvárosának is komoly összegeket kell az asztalra tennie, hogy bekerüljenek az útvonaltervbe. Ezek az kiadások nem mindig kerülnek nyilvánosságra hozatalra, de óvatos becslések szerint is több, mint 50 ezer euróval kell számolnia minden városnak. Ez persze nem rögtön megtérülő költség (nyilván a verseny alatt eltöltött vendégéjszakák és fogyasztás segít), hanem hosszútávú befektetés a helyi turizmus fellendítésébe.
Reméljük kedvet hoztunk egy kis edzéshez
Külföldön bevett szokás már, hogy a nagy versenyek szakaszait amatőr bringások is végig tekerik. Mi is a sportolás fontosságára és a szabadtéri időtöltésre szeretnénk buzdítani titeket. Természetesen nem kell mindjárt egy Balaton körrel kezdeni, de szépen fokozatosan ideje hozzászoktatni magunkat, hogy a jó időnek hála újra kirándulhatunk és sportolhatunk kültéren is.
Aki komolyabb távra indul, ne felejtsen el figyelni a megfelelő táplálkozásra, és a folyadékbevitelre sem. Azok, akik teljesítményüket is monitorozni kívánják pedig egyszerűen beszerezhetnek egy okosórát, mellyel még kirándulás vagy edzés közben is megkapják értesítéseiket, vezérelhetik lejátszási listáikat, vagy akár hívást is indíthatnak.
Reméljük ti is kedvet kaptatok egy kis tekeréshez, és velünk együtt szurkoltok majd a magyar versenyzőkért a képernyők előtt is. Ne feledjétek, a Girót és Valter Atiékat egészen a május 29-i verónai ünnepélyes befutóig követhetitek. Szép időtöltést és jó szurkolást kívánunk!
|